Sosiaalinen media on mullistanut ihmisten vuorovaikutuksessa monia asioita, lähes jokainen meistä on jossakin sosiaalisen median kanavassa. Sosiaalinen media on paikka, jossa lähes jokaisen yrityksen edustajia liikkuu, verkostoituu ja inspiroituu. Sosiaalinen median kautta markkinointi jo useille organisaatioille ja yritykselle itsestäänselvyys. Samoin monilla liike-elämän osa-alueilla esimerkiksi viestinnässä. 

Missä sosiaalisen median kanavissa yrityksen tai organisaation pitäisi olla?
Käynkin tässä läpi muutamia sosiaalisen median kanavia, joita voi käyttää joko ulkoiseen viestintään, verkostoitumiseen tai vaikkapa markkinointiin.  Sosiaalisen median kanavat lisääntyvät jatkuvasti, joten tämä ei ole tarkoituskaan olla kattava listaus. Muistathan myös, että  sosiaalisen median työkalut päivittyvät ja muuttuvat jatkuvasti, joten jo muutaman vuoden takaiset ohjeet saattavat olla vanhentuneita.  

human-3175023_1920.jpg?1618253297

Instagram 

Instagram on yksi perinteisistä some kanavista, sillä se on perustettu jo 2010 ja sen pääkonttori on Kaliforniassa. 
Instagram on visuaalisesti miellyttävän ja inspiroivan sisällön yhdistelmä.  Se on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Instagram palvelun avulla käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita sekä kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Palvelun käyttö mobiililaitteilla edellyttää erillisen sovelluksen lataamista. 

Sosiaalisen median kanavina Instagran toimii ehkä parhaiten vaikuttajien ja tuotteita myyvien yritysten työkaluna, joka avuttaa heitä tavoittamaan kohdeyleisönsä. Instagramista on nykyään mahdollista tehdä myös ostoja ja tuon uudistuksen myötä yritykset pystyvät linkittämään suoraan tuotetiedot Instagramiin ja tekemään myyntiä Instagramin kautta. 

Eri lähteiden mukaan suurinosa, noin 63 %, Instagramin käyttäjistä on 18-34 -vuotiaita, joten erityisesti yritykselle joiden kohderyhmänä on tuotteet tai palvelut, jotka voat suunnattu alle 35-vuotiaille, on Instagram se kanava, jossa kannattaa näkyä.

 LinkedIn

LinkedIn on myös yksi perinteisimmistä some-kanavista. Se on perustettu vuonna 2003 ja sen pääkonttori on Kalifroniassa. 

LinkedIn on maailmanlaajuisesti yli 200 miljoonan ammattilaisen ja yrityksen verkostoitumispaikka. Lähtökohtaisesti se on ammatillisen verkoston kanava. Suomessa on arvioitu olevan LinkedInin käyttäjiä yli 1,2 miljoonaa ja yritysprofiilejakin 3o ooo. Suomessa LinkedIn käyttäjäkunnan arvioidaan laajientuvan ja sinne luodaan jatkuvasti uusia henkilöprofiileja. Tämä on se kanava verkostoitumista varten ja kanava, jonka avulla sinulla on lähes ääretön potentiaali tavoittaa ammattiaitoisia henkilöitä. 

Jos haluat vuorovaikuttaa kohderyhmäsi kanssa tai etsit tulevaisuuden osaajia tai vaikkapa yhteistyökumppaneita, niin LinkedIn on oikea paikka. LinkedIn soveltuu myös kanavaksi kun tavoitellaan Bisnes to Bisnes asiakkaita ja tarkasti rajattavaa kohdetyhmä. LinkedIn kohdennukset ovat tarkkoja, joten tällä työkalulla pystytään tavoittamaan esimerkiksi yrityspäättäjät tehokkaasti. LinkedIn myös kehittää sovellustaan ja lisää jatkuvasti toiminnallisuuksiaan yritysten sivuja varten, jotta se pystyisi kilpailemaan muiden sosiaalisen median kanavien kanssa. 

Twitter

Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät voivat lukea toistensa päivityksiä Internetissä. Se tunnetaan sosiaalisen median kanavana, joka tunnetaan nopeasta ja ytimekkäästä vistinnästää. Tekstipohjaiset tviitit voivat sisältää korkeintaa 280 merkkiä. Viestin lyhyyden vuoksi tviittien tulee olla lyhyitä ja ytimekkäitä. 

Twitteriä voidaan käyttää niin yksityiselämään kuin ammatteihin liittyvissä tarkoituksissa. Yhteisöpalveluna Twitter on avoin. Käyttäjä voi seurata ketä tahansa käyttäjää ilman erillistä hyväksymispyyntöä. Käyttäjä voi myös seurata Twitterissä tiettyjä aiheita, lukea uutisia tai seurata yhteiskunnallista keksustelu. 

Twitteriä käytetään paljon, koska tieto leviää nopeasti sosiaalisen verkostojen kautta. Tämä antaa yrityksille mahdollisuuden näkyä, varsinkin jos liiketoiminta liittyy viihteeseen, urheiluun tai markkinointiiin saattaa jaettu sisältä saada huiman määrän suosiota ja sitoutumista. 

Pinterest

Pinterest on sosiaalisen median ilmoitustaulu tyyppinen sosiaalisen median palvelu linkkien ja kuvien jakamiseen. Se on perustettu 2010 ja pääkonttori on Kaliforniassa. Kanavana Pinterest on vahvasti visuualinen. 

Tästä voikin varmsti päätellä, että suosittua sisältöä Pinterestissä on erilaiset LifeStyle asioihin liittyvä sisältö ja niihin liittyen suosittua ovat muoti, sisustus, ruoka, liikunta, matkailu ja urheilu. Pinterest valitseekin etusivullasi näytettävät lisäykset, käyttäjät ja yritykset viimeaikasten toimiesi ja hakujesi perusteella. Sovelluksessa on myös hakupalkki, jolla voi hakea sisältöä hakusanojen avulla. 

Pinterestin käyttäjistä tilastojen mukaan noin 80 % on naisia, joten jos yrityksesi myy tuotteita tai palveluita, jotka ovat tarkoitettu naisille, niin sinun kannattaa varmasti näkyä Pinterestissä. Uusista käyttäjistä noin puolet on miehiä, joten ehkä tulevaisuudessa tämä toimii myös miehille suunnattujen tuotteiden markkinoinnissa nykyistä paremmin. 

Facebook

Facebook on ehkä suosituin ja  tunnetuin sosiaalisen median kanavista. Se on perustettu vuonna 2004 ja sen pääkonttori on Kaliforniassa. 

Facebook tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden kuvallisen käyttäjäprofiilin luomiseen ja yhteydenpitoon ystäviensä kanssa. Facebookin jäsenenä voivat olla sekä yksityiset henkilöt, että yritykset. Facebookissa voidaan kertoa niin omasta yksityisestä elämästä, kuin yrityksen tuotteista ja palveluista.  Facebookissa voi liittyä myös erilaisiin yhteisöihin ja saada tietoa tulevista tapahtumista. Facebookin liikeidea onkin myydä mainostajille mahdollisuutta lähettää palvelunsa kautta käyttäjille kohdennettua mainontaa. 
 

Vaikka Facebookin suosio ja näkyvyys ovat viimeisten vuosian ajan olleet laskussa, toimialasta tai kiinnostuksen kohteistasi huolimatta Facebookista löytyy varmasti kiinnostavia kohteita tai julkaisuja eri muodossa. 
Erilaiset verkkokaupat, viihde, media, peliala ovat suosittuja Facebookissa ja jos tuotteesi ja palvelusi ovat osa niitä, niin varmasti löydät näkyvyyttä myös täältä.

Tämä sosiaalisen median kanava toimii siis pääsääntöisesti ryhmien ja maksullisen mainonnan ympärillä. Faccebookia kannattaa myös harkita, jos tarvitset kohdistettua mainontaa. Facebook-mainoksilla pääset valitsemaan kohderyhmäsi iän, sukupuolen, asuinpaikan ja kinnostuksen kohteet. 
 

Sosiaalisen median kanavia on erilaisia ja niillä on erilaisia kohderyhmiä. Mieti siis, mitä yrityksesi tai organisaatiosi tavoittelee sosiaalisella medialla. Ilman laadukasta ja ennalta suunniteltua sisältöä tulosten saavuttaminen voi olla hankalaa ja laadukas sisältö voi mennä hukkaan. Mieti myös, millainen viestintä on sinulle luontevinta ja lähde sitä kautta viestimään. Mikäli olet visualisti ja hyvä valokuvien ja visuaalisen ilmeen kanssa, niin pitkien asiantuntija blogikirjoitusten kirjoittaminen ei ehkä ole sinun juttusi. Kokeile vaikkapa Instagramia tai Pinterestiä. 


facebook-424521_1920.jpg?1618253294