So­si­aa­li­sel­la me­di­al­la (ly­hen­ne­tään usein some) tar­koi­te­taan verk­ko­vies­tin­tä­ym­pä­ris­tö­jä, jois­sa jo­kai­sel­la käyt­tä­jäl­lä tai käyt­tä­jä­ryh­mäl­lä on mah­dol­li­suus olla ak­tii­vi­nen vies­ti­jä ja si­säl­lön­tuot­ta­ja tie­don vas­taan­ot­ta­ja­na olon li­säk­si.

Somen käyt­tö on nykyään mo­nis­sa työ­teh­tä­vis­sä luon­te­vaa ja suo­si­tel­ta­vaa, eri­tyi­ses­ti sil­loin, kun sen avul­la voi­daan tuot­taa tai täy­den­tää pal­ve­lu­ja. Oikein käytettynä sosiaalinen media edesauttaa käyttäjälähtöisten palveluiden tuottamista.

Some voi toi­mia myös foo­ru­mi­na työn­te­ki­jöi­den am­ma­til­li­seen ver­kos­toi­tu­mi­seen, työn ja osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­seen, sekä yh­teis­työ­kump­pa­nien vä­li­seen työs­ken­te­lyyn.

Organisaatiot usein ohjeistavat työntekijöitään sosiaalisen median käytössä.
Alle olen listannut muutamia tärkeitä asioita, joiden avulla sosiaalisessa mediassa pärjää varmasti.

Ohjeita sosiaalisen median käyttäjälle:

  1. Kirjoita omalla nimelläsi, ellei työpaikalla ole toisin sovittu. Mikäli kirjoitat yksityishenkilönä, tee selväksi, että mielipiteet ovat omiasi. Vastaat itse siitä, mitä julkaiset. Jos mainitset sosiaalisen median palvelun henkilöprofiilissasi työnantajasi, esiinnyt tällöin vähintäänkin organisaatiosi epävirallisena edustajana. Muista käyttäytyä sen mukaisesti.
     
  2. Älä kirjoita luottamuksellisia asioita tai yrityssalaisuuksia verkossa. Jos olet epävarma, varmista ja selvitä mitkä asiat ovat organisaatiossasi julkisia ja mitkä luottamuksellisia. Älä keskustele työasioista muissa kuin työtehtäviin tarkoitetuissa ja hyväksytyissä sosiaalisissa medioissa.
     
  3. Älä levitä henkilötietoja, epäasiallisia kirjoituksia tai kuvia.
     
  4. Ole järkevä ja asiallinen. Osoita arvostusta lukijaa kohtaan. Luot kirjoittaessasi mielikuvaa myös itsestäsi. Vältä loukkaavia asioita.
     
  5. Julkaise vastuullesi kuuluvia asioita, mikäli kirjoitat työhön liittyvistä asioita. Käsittele asioita harkiten. Muista, että työnantajan tai työtovereiden kritisoiminen somessa ei kuulu hyvään työkäytökseen.
     
  6. Mieti ennen kuin julkaiset. Muista, että julkaistua ei voi peruuttaa. Verkossa kirjoituksesi voi saada laajemman julkisuuden kuin olit tarkoittanut. Ole tarkkana, sillä joskus voi olla vaikeaa erottaa yksityistä julkisesta ja henkilökohtaista ammatillisesta.
     
  7. Kärkevän ja epäasiallisen keskustelun raja on häilyvä. Perustele näkökantasi asiallisesti ja vältä toisten syyttelyä. Muista, että kaikkeen kritiikkiin ei tarvitse ottaa kantaa. Pidä tarvittaessa keskustelussa tauko, ota etäisyyttä, harkitse. Mikäli teet virheen, myönnä se ja pyydä anteeksi.
     
  8. Kunnioita verkkoyhteisöjen sääntöjä ja tekijänoikeuksia. Sisällön julkaisijana sinulla on oltava käyttöoikeus julkaisemaasi materiaaliin (teksti, valokuva, video, piirros, kaavio, animaatio jne.)
     
  9. Tarkista käyttäjäprofiilin yksityisyyden suojaa koskevat asetukset ja muuta niitä tarvittaessa siten, että tietosi eivät leviä laajemmalle kuin haluamallesi käyttäjäjoukolle.

Täytyy sanoa, että itse en oikeastaan käytä sosiaalista mediaa työasioissani, sillä sosiaalisen median hyödyntämine on osa organisaatiomme julkista verkkoviestintää ja se on tarkoittettu organisaation toiminnasta kiinnostuneelle väestölle, potentiaalisille työntekijöille ja ammattilaisille. Organisaatiomme viestii pääasiassa organisaationa some-kanavissa ja uusia kanavia otetaan käyttöön hyvin harkitusti. Viestintä näissä menee pääsääntöisesti organisaatioviestinnän kautta.