Viestintä ja vuorovaikutustaidot ovat esimiehen tärkeimpiä työkaluja. Niitä tarvitaan aina, kun kohtaamme työntekijän, kolleegan, asiakkaan tai vaikkapa oman esimiehemme. Ilman hyviä vuorovaikutustaitojan esimiestyö on miltei mahdotonta.

Nyt pandemia aikana kasvokkainen viestintä on muuttunut virtuaaliseksi, kun etätyö on muuttunut tavanomaiseksi. Itsestäni ajoittain tuntuu, että vuorovaikutus vähenee. Virtuaaliset tapaamiset muuttuvat helposti vetäjän yksinpuheluiksi ja osallistujat passiivisiksi. Tilaisuuden vetäjä on harmissaan, kun ei saa ihmisiä osallistumaan. Riskinä on myös osallistujien keskittymisen herpaantuminen, jos tapahtumassa on tylsää ja kun kamerat ovat poissa päältä voi palaverin aikana tehdä monta muuta asiaa, kuten tarkastaa ja hyväksyä laskuja tai vastailla sähköposteihin.

Kameroiden käyttö etätapaamisissa helpottaa osallistujien tunnistamisessa ja lisää läsnäoloa ja osallistumisaktiivisuutta. Toimiva keino saada tietää osallistujat on tehdä lyhyt esittäytymiskierros kokouksen aluksi, niin kaikki tietävät ketkä kokouksessa ovat paikalla. Lyhyt esittäytyminen yleensä lieventää myös jännitystä.

Osa osallistujista jättäytyy taka-alalle tai voi tuntea, ettei heitä kuulla. Myös etätapaamisissa on tärkeää kuulla kaikkia ja kysyä osallistujien mielipiteitä. Myös chat-keskustelua voi hyödyntää osallistamiseen ja pyytää mielipiteitä sitä kautta.

Liian pitkät kokoukset käyvät puuduttaviksi. Pidä siis kokoukset lyhyinä, tehokkaina ja aktiivisina.
Ja tietysti ennen lopettamista, kysy kokoukseen osallistujilta onko ihmisillä vielä jotain muuta aiheeseen liittyvää mielessä ja varmista, että kaikki tietävät mitä seuraavaksi tapahtuu. 

students-1822449_1920.jpg?1623036854